Tréfás műtöri


A József Attila-lakótelep sarkánál álldogáló Szent Kereszt plébániatemplom húsz éve kezdődött felújítása lassan befejeződik. A templom érdekessége három nagyméretű szekkó, két 5×5 méteres az oldalsó mellékoltárok fölött és egy 10×5 méteres a nyugati oldalon. Mindhárom az 56-os forradalom után készült, mert a korábbi képek a világháború és a forradalom során megsemmisültek. A hetvenes években kezdődő metróépítés következtében repedések keletkeztek a falon, a vakolat sok helyen potyogni kezdett. A templom festésével ez megoldódott, de a szekkókhoz érthetően nem nyúltak. Két képért nem kár, hozzáértők szerint is felejthető művek, az ikonok világát hamisan idéző aranyozott égbolttól már gyerekként is elfordultam, a Golgotát még csak-csak, a kenyérszaporítást ábrázoló kép tartalmát gyakorlatilag senki sem ismerte fel. Korábbi képviselő-testületi vitákon a falvédőkön edződött műítészeket a nyugaton élő Vitéz György Missa agnostica című polgárpukkasztó versfolyamának néhány sorával győzködtem az átfestés szükségességéről: „Csuhás úr, kérem szépen, biztos ön abban, hogy az úr nem műértő? Hogy mindegy neki, ganz egal? Szent György paripája trágyahordó patás, a sárkány nyamvadt gyík, vegetáriánus. A Birbauer Szepi bácsi festette a perbáli búcsúból jövet…”

Ne legyek igazságtalan, a Mária-oltár feletti Kánai mennyegző értékes kép, A bélyegtervező Légrády Sándor festette 1959-ben, ezt a festőművészként is ismert Dr. Szabó Zoltán káplán nagyon szépen restaurálta 2005-ben:

kán menny

Két hete tudtam meg, hogy az (általam gyakran kritizált és borzasztóan groteszk nevű) Emberi Erőforrások Minisztériuma anyagi támogatásával megújul a másik két szekkó is. A Kaposváron élő Mester Béla festőművész kapott megbízást, aki úgy döntött, hogy a fal rossz állapota miatt pannó-technikával készít újat, azaz fakeretre feszített vászonra fest, amit a régi szekkó fölé applikál. A Kaposvár melletti Juta község templomában készült el az utolsó vacsorát ábrázoló mű, kiteszem a munkálatról szóló, videóval illusztrált cikk linkjét és két képet mellékelek.

http://kapos.hu/hirek/kultura/2013-11-28/gigafestmeny_keszul_az_utolso_vacsorarol.html

utolsó vacsora

ut vacs2

A héten fel is szerelték templomunkban a festményt, az első képen a bal oldali apostol jóságos arcában rögtön felismerhetőek a 86 éves plébánosunk, Kerényi Lajos vonásai. Focista barátaimmal ki is elemeztük a szombati meccs utáni harmadik félidőben a kocsmában, ahova örökös tagságom okán nekem is helyet szorítanak. Röpködtek a „műértő” megállapítások a sörös krigliket is veszélyeztető gesztikulálással kísérve. Elvégre a focihoz is mindenki ért… Egy dologban egyezett a véleményünk, mindenkinek tetszik.

Nemrég a fb-on megosztottam a nagyszerű, a művészeti nevelésben (is) járatos L. Ritók Nóra kolléganőm írását (katt), melyben a szerző elemzi, miért ragadt le a vizuális nevelés napi pedagógiai gyakorlata a látványközpontúságnál, a kettévágott alma-paprika-citrom rajzolásában, no meg a virágcsendélet, konyharuha vágódeszkával, tavaszi virágzó faág vagy őszi levelek témájában, melynek üzenete a látványhű ábrázolást mint végcélt hangsúlyozza csupán. Ezzel a legtöbb gyermek kedvét végleg elveszi az alkotástól, hiszen az ügyetlenke kezek nem tudnak olyan tökéletes hámozott banánt a papírra rögzíteni, mint a rajztanár. És nem alkalmazzuk az élményközpontúságot. A látványhűség könnyen értékelhető. És nem lehet vele elcsúszni. Mit szólna a szülő, ha „művészkedne” a gyerekkel. Az alma az alma. Azon legalább látszik. A modern képeket meg ő sem érti. Nem is tudja, mit jelent a vizuális kommunikáció. Sosem hallott a komplementer színekről. Nem ez a dolga, elég neki olvasni megtanítani a gyerekeket. Meg ez amúgy sem fontos. Ettől nem függ semmi. Pedig az élményből kiinduló  alkotás azon kevés lehetőségek egyike, ahol a gyerek szabadon fogalmazhatja meg, mit gondol a világról, hogyan értelmezi a külvilág vizuális jeleit, és megtanulhatja, hogy a vizuális kommunikáció is része az életnek. És ez a tudástartam mindenben ott van. Aztán fogalmuk lehetne az önálló véleményről, az esztétikai minőségekről, az önkifejezésről, a fantáziáról, megélhetnék itt azt, hogy nyolc-vagy kilencévesek, hogy mások, mint a többi. Egyéniségek. Nem kis felnőttek, akiknek virágcsendéleten, vagy kettévágott citrom egyforma rajzain kellene megtapasztalni az alkotást.

Az alkotást, ami felemelő, fejlesztő, önbizalmat adó, szabadságra nevelő folyamat. Amin átível az egész emberiség kultúrája.

Nóra egy tréfás kedvű olvasójától a következő kis összeállítást kapta, elküldte nekem is, megosztom veletek, szeretettel küldöm a barátaimnak. 🙂

Légy „művelt” 1 perc alatt – Instant művészettörténet

Köszöntünk nyers és lényegre törő képzőművészeti magánóránkon! Ha velünk tartasz, 1 perc alatt tisztában leszel fontos festők stílusával a késő középkortól a szürrealizmusig.

Ismerd fel a stílus alapján, hogy ki festette az adott képet és vágj fel vele a barátaid előtt! Miután ezt végigfutottad, garantáltan okosabb leszel, mint egy perccel korábban.

Tiziano

tiziano1tiziano2

Ha sötét háttér előtt borzasztóan szenvedő arcú, felfelé tekintő férfiak és nők tűnnek fel, akkor az elkövető a velencei Tiziano Vecellio (1485?-1576).

Rubens

rubens

Ha mindenkinek eszméletlen nagy segge van, akkor az elkövető a flamand Peter Paul Rubens (1577-1640).

Caravaggio

caravaggio

Ha minden fiatal pasi úgy néz ki, mint egy tehénszemű csaj göndör hajjal, akkor az elkövető az itáliai barokk festő, Michelangelo Merisi, művésznevén Caravaggio (1571-1610).

Bruegel

bruegel

Ha sokszáz törpe alak mindenféle fölösleges dolgot csinál, de amúgy tök normálisnak látszik az egész, akkor az elkövető a flamand Id. Pieter Bruegel (1525?-1569).

Bosch

bosch

Ha sok száz törpe alak mindenféle disznóságot csinál, és egyáltalán semmi nem látszik normálisnak, akkor az elkövető a németalföldi Hieronymus Bosch (1450?-1516).

Rembrandt

Rembrandt

Ha minden pasi úgy néz ki, mint egy behugyozott csöves a sötét kapualjban, és alig van fény, akkor az elkövető a németalföldi barokk festő, Rembrandt van Rijn (1606-1669).

Michelangelo

Michelangelo

Ha minden pasi egy jóképű pucér bodybuilder, akiért színes göncökbe öltöztetett széplányok sóhajtoznak, akkor az elkövető az itáliai reneszánsz szobrász-festő Michelangelo Buonarroti (1475-1564).

Degas

degas

Ha van rajta balerina, akkor az elkövető a francia impresszionista Edgar Degas (1834-1917).

El Greco

El Greco

Ha mindenkinek sovány, nyúzott pofája van nagy szakállal, és kékes ruhájával élesen elválik a háttértől, akkor az elkövető a krétai származású spanyol manierista festő, El Greco (1541-1614).

Picasso

Picasso

Ha akkor is látszik egy nőnek mindkét szeme, ha háttal áll nekünk, és mindenki ronda, akkor az elkövető a kubizmus spanyol úttörője, Pablo Picasso (1881-1973).

Magritte

Magritte

Ha rajta van Poirot és/vagy egy nagy zöld alma, akkor az elkövető a belga szürrealista René Magritte (1898-1967).

Dalí

Dalí

Ha nagy kék ég alatt mindenféle beteg baromságok történnek a sivatagban, pálcikákon álló nyakatekert és szétfolyó alakokkal, akkor az elkövető a spanyol szürrealista Salvador Dalí (1904-1989).

Van Eyck

Van Eyck

Ha mindenki – ideértve a nőket is – úgy néz ki, mint Vlagyimir Putyin, akkor az elkövető a flamand Jan van Eyck (1390?-1441). 😀

Reklámok

7 thoughts on “Tréfás műtöri

  1. Remekül szórakoztam, köszönöm, hogy megosztottad velünk!
    A harmadik félidőre beneveznék, de tudom, zárt körű a klub. Marad a veled-gondolás.

  2. Dalí művészetének meghatározásáról jutott eszembe, mikor itt volt Dalí kiállítás és én elmentem megnézni. Amit én akkor, azután megfogalmaztam magamban a művészetéről, az túl hosszú és nem igazán szalonképes volt 😀

    Ez tökéletes összefoglalás 😀

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s