Nyári „saláta”

Ahogy kitört a nyár, akarva-akaratlan nyüzsis lett az életem. Nemcsak az egészségügy ostobán időfaló várótermei jelentenek célállomást, mindig kitalálok valami kiruccanást, most is két napot csavarogtunk a Balatonnál, ahol a tó két ellentétes pólusánál két leánygyermekem töltötte idejét a párjával. Az ifjabbakat aztán berámoltuk a kocsiba, és megvalósítottuk a félnapos családegyesítő projektet. Öreg szemeimnek a legfenségesebb legelő bennük gyönyörködni. (Ez olyan kanyargós képzavar, hogy nem húzom ki!)

Írni aztán semmi kedvem, még a barátok virtuális látogatását is hanyagolom. Most ebben a melegben a redőny árnyékában pihegve készülgetek kicsit a hétfőn induló balinkai táborom esti beszélgetéseire. Benedek pápa a család évének nyilvánította 2011-et, erről és a családtagok szerepéről fogunk szót ejteni, és ha marad idő, a nagyobb közösségekről. Versek, novellák mindig kéznél lesznek. A testnek táplálására az itthon megvásárolandó tartós dolgokat már beszereztem, a nyersanyagot majd mindig frissen vesszük meg Móron. Kevesen leszünk, de ebbe már beletörődtem, sajnálom az itthon maradókat. Sajnos meleget ígérnek az illetékesek, de a Bakonyban a kánikula is más, mint a pesti betondzsungelben. Most ideillesztem Babits egyik legismertebb versét, mintha mostanában egyre többször mormolnám magamban…

Babits Mihály
         Jónás imája

Hozzám már hűtlen lettek a szavak,
vagy én lettem mint túláradt patak
oly tétova céltalan parttalan
s ugy hordom régi sok hiú szavam
mint a tévelygő ár az elszakadt
sövényt jelzőkarókat gátakat.
Óh bár adna a Gazda patakom
sodrának medret, biztos útakon
vinni tenger felé, bár verseim
csücskére Tőle volna szabva rim
előre kész, s mely itt áll polcomon,
szent Bibliája lenne verstanom,
hogy ki mint Jónás, rest szolgája, hajdan
bujkálva, később mint Jónás a Halban
leszálltam a kinoknak eleven
süket és forró sötétjébe, nem
három napra, de három hóra, három
évre vagy évszázadra, megtaláljam,
mielőtt egy mégvakabb és örök
Cethal szájában végkép eltünök,
a régi hangot s, szavaim hibátlan
hadsorba állván, mint Ő sugja, bátran
szólhassak s mint rossz gégémből telik
és ne fáradjak bele estelig
vagy mig az égi és ninivei hatalmak
engedik hogy beszéljek s meg ne haljak.

Na, legalább valami minőségit is olvastatok itt! 🙂

Tartozom még a pünkösdi kirándulásunk harmadik és negyedik napjának beszámolójával. Vasárnap reggel 8 órakor a szomszédos Becsehely kisebbik templomába próbáltunk bejutni a misére, de a többségünk a bejárat előtti füves rézsűn ülve hallgatta, hogy a kedves plébános a szertartás elején könnyes szemekkel köszönte meg azt, hogy a temploma 35 év óta először van dugig emberrel.

A határon simán átjutottunk, az autópályáról rögtön lekanyarodtunk, így nem kellett díjat pengetnünk. A mellékúton kis kerülővel takaros, tiszta falucskákat érintve érkeztünk Csáktornyára, Muraköz szívébe. A Zrínyi-várat, mely a történelem során rengeteg kézen volt, hatalmas ősplatánokból álló park veszi körül. A benne lévő Muraközi Múzeum ünnepnapokon zárva tart, előtte nem kevés telefonomba került, hogy csekély horváttudásomat használva biztosan megtudjam, hogy fogadnak bennünket.

Most olvassatok bele a programtervem idevágó soraiba, és nézzetek meg néhány fotót!

csáktornyai fal

• Csáktornya vára a 13. században épült. A 16. században a Zrínyiek sokszög alakúra bővítették és jelentősen megerősítették. A 18. század első felében az Althan grófok kényelmes barokk palotává építették át. 1923-ig a Festeticsek tulajdona volt, akik a 19. században cukorgyárat alakítottak ki benne, majd a helyi iparkamara vette meg az épületet. 1946-tól gazdasági iskola és diákotthon működött itt. 1954-óta a várban a Muraközi Múzeum található. Ma történeti és vadászati kiállítás látható benne. Itt látható a szigetvári hős töredékes sírlapja.
  • A város másik történelmi műemléke a ferences templom és kolostor. A kolostor helyén korábban egy fából épített kolostor állt, melyet Zrínyi Miklós építtetett újjá. A mai épületet 1702 és 1750 között emelték. A templom Szent Miklós püspök tiszteletére van szentelve. Belseje a barokk stílusnak megfelelően gazdagon díszített. Barokk tornyát 1753 és 1757 között emelték.

Muzej je otvoren od ponedjeljka do petka od 8 do 15 sati, a u subotu i nedjelju od 10 do 13 sati.  (Szóval 13 óráig van…)

Blagdanom zatvoreno.

ULAZNICE: odrasli 20 kuna; odrasli u grupi 15 kuna; učenici, studenti, umirovljenici – pojedinačno 12 kuna; učenici, studenti, umirovljenici – u grupi 10 kuna.
Tehát a felnőtt csoportost, meg a diák-nyugdíjas csoportost emeltem ki.

Nálam lesz némi kuna (höhöhö, Míráék ebből mennének az Adriára), akinek van, hozzon!

Még sose jártam ott, hiába köpsz le utána…! 🙂

Szabad séta, majd tűz haza ugyanúgy. Aki akar, átmehet Varazsdra.

A szürke Suzuki valószínűleg egy kicsit elcsavarog kelet felé Donji Vidovecre.

A szállás körül még lehet nagyot mászkálni…

Este belekóstolunk egy picit a költő Zrínyibe is…

csáktornya

Idegenvezetés papírból

nagyok, ha találkoznak45_6816814_n(2)

Zrínyi és Frangepán békéjét a blogger is helyesli

Így történt. Korán a szálláson voltunk mi is. Két autó legénysége egy vacsorával egybekötött dagonyázásra átruccant a közeli Bázakerettye gyógyfürdőjébe.

Hétfőn a társaság fele megtekintette a mesztegnyői Faluház színvonalas néprajzi gyűjteményét. Úgy hat éve egy kitűnő erdei iskolát szerveztünk itt, ha arra járok, mindig meglátogatom, miként a kis-balatoni Kányavári-szigetet és a kápolnapusztai bivalyrezervátumot. Sajnos a Balaton-Boronka kisvasút telefonját hiába tárcsáztam napokig, nem találtam kapcsolatot, így ez is kimaradt a programból.

mesztegnyő

Mesztegnyő – Faluház

A kirándulásról nagy örömömre nem hangzott el semmilyen kritikus megjegyzés, utólag is mindenki a legnagyobb elégedettséggel emlegeti. Tőletek pedig elnézést kérek, hogy ezzel loptam az időt!

Hülye tanár nem bírja kérdés nélkül zárni. Tudjátok-e , mi a horvát pénznem, a kuna eredeti jelentése? Az első helyes válaszért Milka csoki jár… 🙂

(18-ig „nettelen” vagyok, aztán a féléves fennállást meg a századik bejegyzést majd nagy csinnadrattával megünnepeljük, pá!)

14 thoughts on “Nyári „saláta”

1. Nálunk apám révén kötelező olvasmány volt a családban Hunyady József Kék hegyek kapitánya című történelmi regénye a szigetvári hősről (apám Zrínyi fan (is) volt…úgy, az ő nevében és emlékére is köszönöm a csáktornyai beszámolót és képeket…)

A “kuna” jelentését illetően: ha egy hideg sört ajánlottál volna fel akkor vállaltam volna sportszerűtlenséget és a Netről puskázva megmondtam volna a választ
    …így a milka csoki elnyerésének lehetőségét (bár azt is szeretem) meghagyom valamelyik hölgyolvasódnak.

…azoknak pedig akik hozzám hasonlóan nem tudták csípőből a választ azoknak ideteszem a téma wikipédiás linkjét…(innen megtudhatjuk azt is hogy a kuna váltópénzének a “lipa”-nak a jelentése: hárs)